src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/reading-time/2.0.0/readingTime.min.js"

Първото писмо беше с тема новия сезон на българските балетни компании. Тема на второто е новия сезон по света. Ще хвърлим бегъл поглед на някои събития, новини, планове за бъдещето. Един общ проблем осезателно се налага. Става въпрос за смяна на старите лидери с нови. Особено голяма беше интригата кой ще наследи мадам Орели Дюпон на поста й в Балета на Парижката Гранд опера. Вече е известно името на новия артдиректор, това е етоалът-премиер Хосе Мартинес. И така свой сред свои. Английският Национален балет се раздели с Тамара Рохо, която ще оглави Балет Сан Франциско в САЩ, новият шеф в Лондон ще бъде Аарон Аткин от Балет Дрезден. Американският балетен театър смени дългогодишния Кевин Маккензи с бившата прима Сюзан Джафе. Лоран Илер напусна своя пост на директор на балета на Московския музикален театър „Станиславски и Немирович-Данченко“ след петгодишно успешно ръководство, причините са руската агресия в Украйна. Той веднага беше поканен да оглави Баварския балет в Мюнхен на мястото на освободения Игор Зеленски. Балет и политика! Руската военна агресия в мирна Украйна е факт и да се правим, че не я забелязваме или снизходително се отнасяме към тази чудовищна истина е пълен идиотизъм. Извинявайте за грубата дума, но аз друга не намирам. Реномираните руски театри загубиха своите първи балетни артисти от чужд произход, загубиха своите, например една супербалерина като Олга Смирнова от Болшой театър.Репертоарът на Болшой и Мариинския включва повече от една трета заглавия на чужди именити хореографи. В репертоарните планове не се забелязват нови контакти, а след изтичане на лицензионните срокове на „чуждите“ балети ,предстои да видим. Алексей Ратмански, сочен за хореограф №1 в света отмени премиерата си в Болшой на пълнометражната си нова творба „Изкуство на фугата“ по муз. на Й. С. Бах и отмени предстоящата историческа реконструкция на истинската „Дъщерята на Фараона“ в Мариинския театър. Благодарение на съвременните технология видяхме откъси от експлозивната негова хореография от премиерата на „Военновременна елегия“ на Тихоокеанския северозападен балет, една от най силните щатски компании. Да се върнем в Европа.Лондонският Кралски балет и Парижката Гранд опера зарадваха своите поклонници с премиерата на грандиозния балет „Майерлинг“ на великия британски хореограф Кенет Макмилан, по случай 30 годишнината о неговата кончина. Впрочем Кино Арена на 5 и 6 ноември, само след няколко дни ще покаже „Майерлинг“ в рамките на прожекциите на „Кралската опера и балет в Ковънт Гардън“. Друг шедьовър на английската балетна драматургия – „Ромео и Жулиета“ на Джон Кранко е с неотдавнашна премиера в Баварския балет, в ролята на Меркуцио е нашият златен любимец от Варна 2018 – Антонио Казалиньо.

Днес, 1 ноември е Международен ден на балета. На 2 ноември ежегодният 24-часов „Телевизионният маратон“ ще започне от Австралия и ще обхване целия свят. Включен е и нашият Национален балет. В маратона ази година не са включени руски компании, причините за съжаление са ясни. Днес, Болшой театър проведи свой телевизионен двучасов маратон. Репетиция на Историческата сцена на две действия от „Дон Кихот“ – най московският от всички класически балети. Репетицията провеждаше худ. ръководител Махар Вазиев, истински властелин. Болшой си е Болшой! Грандиозни мащаби, високо майсторство на солисти и кордебалет,богатство на сценография и костюми, невероятен оркестър.

За предстоящия световен маратон в следващия наш материал.

на снимките: горе – „Ромео и Жулиета“ Баварски балет; долу: Антонио Казалиньо – Меркуцио; „Военновременна елегия“; Риоши Хирано – Майерлинг; „най долу – „Военновременна елегия“

Стефан Христов за IDANCENEWS

>